“De club zal zegepralen”… Wel elke KV supporter kent ons clublied. Jong en oud zingt deze mars voor en na de matchen van Malinwa uit volle borst mee. Door de prachtige tekst in combinatie met de luchtige melodie is ’FC Malinwa Vooruit’ één van ‘s lands mooiste clubliederen. Andere ploegen hebben ook geslaagde versies waarin ze hun clubliefde bezingen: Eendracht Vooruit, STVV Vooruit, Allee Cercle, Rood en Wit de liefdevolle kleuren van Antwerp en het zeer Mechelse ‘Racing doet er nog ientje bij’. Het zijn stuk voor stuk pareltjes van liedjes die zeker het beluisteren waard zijn.

Ons clublied werd geschreven door Oscar Holemans in 1926 en pas geschonken aan kanunnik Dessain in 1946. Pas velen jaren later werd de tot hiertoe meest bekende versie op vinyl gezet: Georges Legrand en zijn orkest zorgde ervoor dat we nog steeds het clublied kunnen meezingen met zijn Malinwa Vooruit ( Mars der supporters van F.C. Malinois). Hij bracht de ‘Serie Sport’ uit voor onder andere de toenmalige eersteklassers STVV ‘STVV Vooruit’, Beerschot ‘Hey op Beerschot’ en RFC Liège ‘Marche RFCL’ en dus ook voor KVM ( Serie Sport nummer 8 en later op een single geplaatst van de K.V.M. Krant). Legrand bracht echter het lied niet in zijn volledige versie uit (zie onderaan), maar geslaagd is het zeker. Misschien nog mooier is de achterzijde van het singletje ‘Vooruit met de roodgele vaan’: het geeft het gevoel van menig KV supporter weer die uitkijkt naar een match van de Malinwa. Volgens oud-federatie voorzitter Ludo Nauwelaerts zaliger, bezat hij als kind reeds een eerdere versie op vinyl. ’De club zal zegepralen’ wordt nog enkele keren uitgebracht maar steeds in een andere versie ( bv. een plaat van de stad Mechelen met op beide zijden het lied van Malinwa en Racing). Zeer verdienstelijk is dan weer de kampioenenversie uit 1983. Gust Lancier brengt een persoonlijke ode aan de kampioenen van het seizoen 1982-’83 in een wat meer bombastische uitvoering die eindigt met ‘ …en dank u John Cordier!’. Lancier wist natuurlijk toen nog niet wat Cordier ons in 1988 ging schenken… .

We hebben de partituur eens exact op de piano  gespeeld zoals ze geschreven staat. Zo klinkt dus de originele versie van het clublied!

Veel kritiek krijgt dan weer de uitvoering van 2004 naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de club. De met beat ondergedompelde versie, die werd ingezongen door Patrick Riguelle en de spelers boys band BB1904!, doet er een oude strofe bij maar velen vinden het een ‘verkrachting’ van het originele lied. De 700 exemplaren die in de fanshop over de toonbank gingen, ten voordele van de jeugdacademie, zijn vooral gegeerd omdat het de eerste keer is dat Legrands beide uitvoeringen op CD verschijnt en er ook supportersgezangen op dit feestcd’tje staan.

Een paar jaar geleden stelde de supportersraad een nieuwe KV Mechelen CD voor met heel wat zogenaamde klassiekers uit het rijke repertoire aan geelrode supportersliederen. Samen met bekende artiesten als Tom Kestens (Lalalover), Gunter Neefs en wederom Patrick Riguelle worden enkele populaire supportersliederen grondig bewerkt en in een nieuw kleedje gestoken.

We spreken hier over opgenomen versies van KV songs maar niets is zo goed als het live werk zelf. De Malinwa Harmonie maakt, bij elke thuiswedstrijd, steeds een halte voor de staantribune waar men op dat moment Malinwa Vooruit en YNWA brengt. Een traditie die terug gaat tot 1924, gebracht door de enige nog bestaande harmonie in de Belgische voetbalwereld. Weer iets wat onze club zo uniek maakt!