Het was in februari 1924 dat in café Beiaard aan de Frederik De Mérodestraat, toen nog Koestraat, de stichtingsvergadering van de Malinwa Harmonie werd gehouden. Merkwaardig is dat één van de doelstellingen van de stichters luidde ‘de morele ondersteuning van KFC Malinois nog meer kracht bij te zetten’!

De Malinwa Harmonie deed meer dan het opluisteren van wedstrijden maar verleende ook haar medewerking aan ‘vaandelinhuldigingen’ van de verschillende supportersverenigingen die tussen de twee wereldoorlogen overal het licht zagen. Naast ‘plezieroptochten’ en ‘propagandatochten’ ging de harmonie ook mee op verplaatsing met de club.

In die jaren hadden vele ploegen een muziekafdeling en vaak traden ze allebei samen op voor een wedstrijd. Trad een van de spelers in het huwelijksbootje, dan mocht hij bij de eerstvolgende thuismatch steevast een serenade verwachten. En op het Kerstfeest van de damesafdeling van FC Malinois ontbrak de harmonie nooit of te nimmer.

Voor de meest legendarische prestatie van de Malinwa Harmonie gaan we terug naar de eerste thuismatch van het seizoen 1945-1946, vlak na de onderbreking tijdens de donkere oorlogsjaren. Tot ieders verbazing stond de harmonie meteen klaar om uit te rukken om de kampioenen van onder de oorlog én veertig jaar voorzitterschap van kanunnik Dessain te vieren. ‘Danig verrast en ontroerd was de voorzitter,’ zo luidde het, ‘zodat hij zelfs geen dankwoord wist te vinden’. Francis Dessain die maar al te goed de grote rol van de supporter waardeerde en kende, dankte nog diezelfde week met een vat bier voor de muzikanten.

De Malinwa Harmonie is toch wel een uniek verhaal in de Belgische voetbalbeleving! De Malinwa Harmonie is vandaag de dag het enige harmonieorkest in België dat rechtstreeks verbonden is met een voetbalclub én een supportersorgaan. Bovendien is ons harmonieorkest een échte supportersharmonie, in de volle betekenis van het woord, en geen ingehuurde neutrale maatschappij. Het is een groep enthousiaste mensen die verknocht zijn aan hun club in goede en slechte momenten! Alle muzikanten zijn ook actief in verschillende fanfares, harmonierokesten, concertbands,… in de regio.

Sinds 1924 warmen zij trouw de supporters voor elke thuiswedstrijd van KV Mechelen op met herkenbare marsmuziek en voetballiederen.

Deze  oude traditie willen we in graag stand houden. Gelukkig zijn er regelmatig supporters die thuis ook muziek maken. Als die ons dan bezig zien – en horen – beseffen ze vaak dat ze ook deel willen uitmaken van die originele combinatie van liefde voor het voetbal en muziek. Zo wordt de kern van de harmonie regelmatig aangevuld met jonge krachten.

Voor verdere informatie over de Malinwa Harmonie kunt u ons steeds telefonisch bereiken via onze voorzitter Cornel Eeckelaers, 015 / 55.02.89. U kunt ons ook bereiken door het formulier in te vullen op de contactpagina op deze website. We nemen dan spoedig contact met u op. Uiteraard kunt u ons ook gewoon aanspreken op een wedstrijddag! We zijn bij elke thuismatch van KV Mechelen steeds te vinden aan ons lokaal (onder tribune 3, net naast het bezoekersvak).